Friday, March 7, 2014

Kursus Ternakan Puyuh Siri 1/ 2014

Salam sejahtera buat rakan2 sekelian...atas permintaan ramai, Kursus Ternakan Puyuh kini kembali...!! Jika anda berminat menceburkan diri dlm dunia ternakan puyuh atau mendapatkan info yg lebih tepat..sila hadirkan ke kursus ini....pastikan anda mendapat ilmu yg sepatutnya sebelum membuat pelaburan puluhan atau ratusan ribu ringgit ke dlm perniagaan ini...

Maklumat kursus seperti berikut:-

1) Tarikh : 23/3/2014
2) Masa : 8.00 pagi - 1.00 tengahari
3) Lokasi : Dewan Masyarakat MBSA Kg Telok Menegon (kelas teori)
4) Yuran : RM 150 seorang termasuk - minum pagi, makan tengahari, nota kursus dan sijil penyertaan
5) Tentatif Program : 8.00 - Pendaftaran dan minum pagi
8.30 - Kelas teori
12.30 - Lawatan ke reban puyuh
2.00 - Makan tengahari & penyerahan sijil

Kepada yang berminat sila smskan nama penuh anda, ic no. dan alamat kpd saya. Tarikh tutup permohonan pada 12/3/2014 atau jika peserta telah mencukupi. Untuk makluman, tempat terhad kepada 20 orang peserta pertama sahaja!

Terima kasih,

Azwan 0136037650



Sunday, January 12, 2014

Selesai kursus puyuh siri 2 dan yang terakhir....

Bab Kursus

Alhamdulillah...kursus ternakan puyuh siri 2 telah selesai dijalankan...peserta kali ini seramai lebih kurang 21 orang...ya, inilah kurus ternakan puyuh yg terakhir saya jalankan...buat tahun 2013!... untuk tahun 2014 ini jika ada permintaan yg menggalakkan saya akan buat pada awal bulan 3 nanti. Insyaallah... segalanya masih dlm perancangan...






Bab Ular

2 hari sebelum kursus dijalankan, sewaktu saya dlm perjalanan pulang dari menghantar pesanan pelanggan tiba2 dapat panggilan dari pekerja saya. "bos, bos...ada mana? tanya pekerja saya.... "ada dekat klang, apa pasal?"  "cepat balik bos, ada ular besar!"...terus darah saya menyirap...ini kali keempat ular sawa masuk ke reban saya....2 kali terawal, saya terus hubungi pihak 999 yg akhirnya menyambungkan saya dgn pihak Jab. Pertahanan Awam...(bomba pon malas nak layan kes ular agaknya) dan dgn khidmat JPA inilah yg menangkap ular sawa terbabit dan membawa pulang ke markas mereka di Klang.

Kali yg ketiga bila ular sawa masuk reban, saya dah mula anggap mcm bukan satu kejutan sgt..dan Alhamdulillah saya berjaya menangkap sendiri ular tersebut tanpa bantuan sesiapa...(berani2 takut)...So kali ni, pekerja saya yg terperasan ular sawa melingkar kekenyangan di bawah reban puyuh...tentulah beberapa ekor puyuh telah menjadi mangsa kerakusan ular tersebut....pendek cerita bila sampai di reban saya terus melihat keaadan ular tersebut dan mengambil wayar dan sebatang kayu sebagai alat utk menjerut leher ular terbabit....oleh kerana kedudukannya di bawah sangkar puyuh, maka saya meminta pekerja saya menolong mengangkat sangkar tersebut.beliau yg agaknya takut enggan berbuat demikian. lantas saya kata, "ok, u pegang ini tali, kasi masuk itu ular punya kapla"...so dia kata ok...sayala yng kena mengangkat sangkar puyuh itu. sebaik saja saya angkat sangkar, ular itu mula bergerak utk melarikan diri...terus saya arahkan pekerja utk menjerut leher ular terbabit...tapi agaknya oleh kerana takut dan terkial2...kepala ular masih belum berjaya dijerut, ular pula cuba melarikan diri. terus saya capai kayu yg mempunyai tali di hujungnya dan jerut leher ular terbabit. sebaik saja lehernya dijerut ular terbabit cuba menerkam tetapi tersasar dan rahangnya mencengkam pada guni tahi puyuh yg berdekatan. terus  saya tarik ular tersebut keluar reban dan masukkannya ke dalam guni. saya siap offer dengan pekerja saya kalo die nk makan ular tu...(pekerja ni bangsa Myanmar) die kata x makan. lagipon besar. saya pon buat keputusan menyerahkan ular terbabit kepada pihak JPA...

Bini saya kebetulan melihat kejadian tersebut dan beliau kata, 'apala pekerja awak ni...tangan penuh tattoo...tapi suruh tangkap ular takut pulak" (pekerja saya ni mempunyai tatto kala jengking di belakang tapak tangannya... sekali tgk mungkin org sangka die ketua kongsi gelap paling berbahaya di Malaysia...:)..saya hanya mampu tersenyum....

Mungkin utk kursus akan datang saya akan masukkan modul latihan cara2 menangkap ular...buat persediaan kepada bakal2 penternak puyuh nanti...hehe.







Bab Umrah

Insyaallah...pada 31/1/14 ni bersamaan hari Jumaat, saya akan pergi menunaikan umrah buat pertama kalinya....dan saya akan pulang ke Malysia pada 14/2/14....jadi sebarang pertanyaan berkenaan belian anak puyuh, peralatan ternakan puyuh, tuan2 bolehla tanyakan sebelum atau selepas tarikh tersebut...untuk makluman, buat masa ni stok anak puyuh mmg telah habis. insyaallah balik umrah nanti saya akan tambahkan lagi stok2 anak puyuh ni baik baka pedaging mahupun penelur.

Dikesempatan ini saya ingin memohon ampun dan maaf kepada semua pembaca blog saya..mungkin tanpa saya sedari ada dikalangan tuan dan puan yg terasa hati dgn tindak tanduk saya selama ini. mohon agar anda semua dpt mendoakan pemergian saya menunaikan umrah ini.

Terima kasih.




Saturday, December 7, 2013

Info terkini Kursus Ternakan Puyuh siri ke 2/ 2013...

Assalammualaikum buat semua....berikut maklumat terkini berkenaan kursus puyuh:-

1) Tarikh - 29/12/2013 (Ahad)

2) Tempat - Dewan Masyarakat, Kg. Teluk Menegon, Seksyen 36 Shah Alam.(dulu daerah Klang)

3) Masa - 800 pagi - 2 00 petang

4) Yuran - RM 150 (deposit RM50 perlu di bank in selewat2nya pada 10/12/2013 dan baki RM 100 bayar pada  hari kursus)

5) Kursus teori akan diadakan di dewan dan lawatan ke reban saya di kawasan berdekatan. Yuran termasuk minum pagi, makan tengahari, nota kursus dan sijil.


Kepada yang berminat, jangan lepaskan peluang ini. sila hubungi saya di talian 0136037650 sekarang!


Sunday, November 24, 2013

"Nipple drinker with cup"...sistem minuman auto untuk puyuh dan ayam.

Sekian lama mencari akhirnya saya telah jumpa nipple drinker/ puting minuman untuk puyuh dan ayam yang sesuai untuk dipasang dengan paip pvc 20 mm yg mudah didapati di kedai2 hardware. Uniknya nipple drinker ini, selain membolehkan bekalan air disalurkan terus menerus 24 jam kepada ternakan anda, ia juga didatangkan dengan drip cup atau mangkuk tadahan bagi mengelakkan percikan air membasahi lantai. Dengan ini najis puyuh/ ayam tidak basah dan mengurangkan masalah bau busuk.

       Mungkin untuk permulaan, pemasangan nipple ini akan sedikit memakan masa, tetapi percayalah setelah ianya dipasang dengan baik, maka anda boleh melupakan terus hal pemberian air kepda ternakan anda. Ini kerana air akan sentiasa mengalir dan keluar apabila puyuh/ayam mematuk pin pada nipple drinker ini.  



Jika berminat, sila hubungi saya di talian 0136037650.

Tuesday, November 12, 2013

Kursus Ternakan Puyuh siri 2/2013

Salam sejahtera buat semua pembaca....

Oleh kerana masih terdapat permintaan dari luar sana untuk menghadiri kursus ternakan puyuh ini, maka saya bercadang untuk mengadakan siri ke 2 dijangka pada hujung bulan 12 nanti..kepada sesiapa yang terlepas siri pertama dan ingin hadir, sila sms atau telefon saya bagi mengesahkan kehadiran...

terima kasih...

azwan 0136037650

Tuesday, October 29, 2013

Selesai Kursus Ternakan Puyuh Siri 1/2013....

Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga saya anjurkan kursus ternakan puyuh buat julung kalinya...seramai 14 orang peserta dari pelbagai latar belakang telah sudi meluangkan masa dan tenaga bagi menghadiri kursus ini...Harapan saya agar peserta kursus sedikit sebanyak telah mendapat gambaran sebenar mengenai industri puyuh... mudah-mudahan ada yang dapat merealisasikan impian untutk bergelar uasahawan puyuh berjaya!






Wednesday, August 28, 2013

Kursus Ternakan Puyuh!


Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin saya ucapkan kepada semua pembaca blog saya...
Akhirnya saya telah menemui cara yg lebih efektif utk akses ke blog saya ni...mudah2han kali ni lebih mudah untuk saya berkongsi maklumat dengan rakan2 semua...

Sebenarnya saya seringkali menerima pertanyaan dari mereka yang berminat untuk menceburi bidang ternakan puyuh ni. ramai juga yg menyatakan kesanggupan utk pergi kursus yg berkaitan...setakat ini satu2nya kursus yang saya tahu ialah yg dianjurkan oleh Institut Teknologi Unggas di Melaka melalui Jabatan Veterinar. Tetapi baru2 ni saya dengar kursus ini agak sukar utk dijalankan dengan segera memandangkan kekurangan bajet dari pihak yg berkaitan. Oleh itu saya ingin menawarkan kursus puyuh secara insentif yg hanya memakan masa lebih kurang setengah hari. Butir2 kursus adalah seperti berikut :-

1) Lokasi : - Reban puyuh saya di Kg. Teluk Menegon, Klang

2) Tarikh : - Hujung bulan Oktober 2013(tarikh yg tepat akan diberitahu kelak)

3) Masa : -  8.30 pagi - 1.30 tengahari

4) Kandungan kursus :- a) Pengenalan kepada ternakan puyuh
                                     b) Cara-cara pemeliharaan puyuh telur, puyuh pedaging, dan baka
                                     c) Asas pembinaan reban dan sangkar puyuh
                                     d) Potensi pasaran puyuh

5) Yuran kursus :-  RM 150 seorang( termasuk nota ternakan puyuh dan makan tengahari)


Saya percaya kursus ini bukan sekadar teori semata2, malah saya sendiri selaku penternak yang telah terlibat lebih kurang 5  tahun dalam industri puyuh ini akan mencurahkan pengalaman-pengalaman berharga saya.

Untuk makluman buat kali pertama, saya akan menerima sekitar 5-10 orang peserta sahaja..Jadi jika anda berminat utk melibatkan diri dlm penternakan puyuh secara sepenuh masa ataupun sekadar ingin menambah pengetahuan, saya mengalu2kan kedatangan anda....

Sila hubungi saya di talian 013-6037650  untuk tempahan.

Sekian.





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails