Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Monday, April 26, 2010

Puyuh dah mula bertelur!




Semalam genap 39 hari dah ada puyuh yg mula bertelur...tapi dari 500++ ekor baru cuma 5 ekor je....hari ni, hari ke 40 dah ade 9 biji telur....
Pengeluaran telur masih jauh dari maksimum...tapi so far dah ade 2 org yg berminat nk ambil dlm kuantiti yg banyak..cuma jauh betul org2 tuh... sorang dari Muar nak 10 ribu biji...sorang dari Kota Bharu nak 5 ribu biji...
Kalaupon pengeluaran dah ok, penghantaran ni akan jadi isu plak..hmm...
Reban puyuh telur plak nampaknya kene wat adjusment sket...lantai kurang condong...jadi telur x bergolek masuk ke longkangnya....kemudian masalah nk pasang lampu waktu mlm...sepengetahuan saya, puyuh telur memerlukan cahaya hingga 17 jam sehari utk merangsang hormonnya supaya kerap bertelur...setakat ni, mlm cuma pasang pelita ayam jer....supply elektrik xde....mungkin kena pakai bateri kereta buat sementara utk menjana lampu kalimantang....




5 comments:

  1. kalau nak cepat... kena pergi reban ,,, kutip sendiri telur2 tu .. amacam wan... aku nak gi kutip sendiri ni...

    ReplyDelete
  2. haha....sebelum ko dtg aku kutip kasik licin dulu.

    ReplyDelete
  3. saya nak beli telur yang reject (pecah, retak yang tak boleh di pasarkan) tanpa limit,kalau tuan dapat bekalkan atau pun kenal kan kepada kawan2 penternak untuk dapat kan bekalan, saya amat berbesar hati,saya bukan penternak tapi pengusaha restoran di Perak,memerlukan lbh kurang 5000 biji telur satu minggu (6 hari berniaga) dah tak tahan dgn harga semasa (Tesco)sebab bawa balik ada yang rosak dan kos peroses sangat tinggi, contoh ; saya memerlukan 2 pekerja saya mengupas kulit dimana gaji mereka rm30 seorang, secara tak langsung kos saya meningkat, kalau dapat yang reject mungkin murah sikit.Kalau Tuan perlu utk hubungi saya sila ke safieehjmay@gmail.com atau FB restaurantmaisinggah, terima kasih, semuga perniagaan Tuan akan bertambah maju,T kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa nama kedai makan tuan?macam best je

      Delete
  4. Dimana boleh saya beli reban puyuh bertingkat....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails