Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Saturday, November 7, 2009

Sambungan permulaan projek...

Ok, citer pasal bab makanan ni plak...kalo sape yg tau makan die mmg kuat...badan je kecik..nafsu besar..hehe

utk 220 ekor puyuh selama tempoh 30 hari belaan..saya menggunkan lebih kurang 2 beg makanan 50kg setiap satu.. harga yg saya dpt agak mahal...lebih kurang RM 88.00 setiap bag...kalo dpt beli pukal makanan ni mmg bole turunkan kos lagi...

dari umur sehari ke 10 hari makanan diberikan 3 kali sehari, lepas tu cuma bagi 2 kali sehari...yg penting pastikan makanan sentiasa ade...kalo x cukup makan tu yg jadi x sama saiz nanti..ade kecik ade yg besar..nk jual susahle....air perlu ditukar setiap hari..kalo mcm saya bole kate 2-3 kali sehari...nasib baik bela x bnyk kalo x, jenuh jugak nk menukar air tuh..

Bab air ni saya rase kalo boleh guna "nipple" mmg bagus..buat piping sket n pasang nipple so xyah tukar air hari2...dh tentu air bersih je...tapi satu set nipple ni agak mahal..saye penah tanye supplier dekat Rm 60++ satu set....melainkan anda dpt beli kt internet murah sket...


Sembelihan
Ok, setelah 30 hari saya terus bakulkan puyuh2 tersebut dan hantar ke tempat sembelihan...upah semelih puyuh n buang bulu rm 0.20 sen seekor....kalo wat komersial elokla proses sendiri sbb bile hantar kat kedai kos tu tinggi sket...toke tu just semelih n buang bulu, tapi xmo buang isi perut..alasan die lubang kecik sgt..x muat jari nk korek..hehe
Jadi saya terpaksala membersihkan puyuh2 tersebut sendiri....

Setelah siap disembelih dan diproses bolehla dibungkus mengikut permintaan...saya bungkus 5 ekor setiap pek..tetapi skrg utk memudahkan lagi org membeli saya bungkus 4 ekor setiap pek....terpulang pade kehendak masing2...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails