Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Saturday, July 24, 2010

Cerita terkini...

Salam sejahtera buat semua....sedikit perkembangan terbaru....puyuh 2nd batch dah mula bertelur...telur memangla agak kecik dibandingkan dengan yg 1st batch haritu....tapi rasanya ini normal...sampai satu tahap telur tersebut akan menjadi saiz seperti yg dahulu...

Kali agak ramai yg terkena sakit mata....apepon, setelah diberi ubat...ade yg sembuh...tapi ade sekor dua yg agak kritikal...mate masih bengkak...masalah kematian pulak masih berlaku...kalo sebelum ini saya jangkakan tikus yg punya angkara...(kerana terdapat kesan di belakang tengkuk seolah2 disiat....) tetapi rasanya jangkaan itu silap.....ini kerana puyuh yg masih hidup pon mmg mempunyai kesan tersebut...di belakang tengkuk mmg kekurangan bulu dan kelihatan seolah2 terbelah....

Apatah lagi saya telah memakukan bucu2 reban dengan aluminium...harapan supaya ianya berjaya menghalang tikus dari memanjat melaluinya...tapi pagi tadi saya tgk masih ade yg mati dgn kesan yg sama...jadi ini menghapuskan andaian bahawa puyuh mati kerana serangan tikus....nmpaknya dalam diam2 puyuh saya diserang sejenis penyakit yg tidak diketahui...

Yang saya perasan, ade seekor yg terkena berak kapur....kemungkinan ada jugak yg terkena selsema sbb kadangkala kedengaran seekor dua yg mengalami simptom tersebut. Telah beberapa hari berlalu, hampir setiap hari ade seekor atau 2 ekor yg mati....hu..mmg sedih....jadi hari ni saya cuba asingkan mane2 yg kelihatan monyok dan sakit....yang ini saya berikan ubat AntiCRD(yg juga digunakan utk ubat mata) ikut kata penjual ubat aritu, ianya juga boleh digunakan utk puyuh yg kena selsema...

Sehari dua ni masa agak terluang, jadi saya gunakan sepenuhnya utk membersihkan kawasan reban dan juga menambahbaik ape yg patut....kawasan sekitar reban pon masih banyak nk kena tebas....maklum...tanah terletak di belakang sekali...kalo x kemas kang, banyak pulak binatang lain menumpang sekali....

Kali ni xde gambar nk upload....tgk esok kalo dah kemas, bolehla amik gambar..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails