Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Azwan Agro Enterprise SA 0176145-P

Thursday, July 29, 2010

Ubat-ubatan....




Alahamdulillah...saya ni kira bertuah jugak...sebabnya hampir segala barang2 yg diperlukan utk ternakan puyuh ni boleh didapati dgn mudah di tempat saya. Dari makanannya, ubat-ubatan, peralatan, habuk papan dan lain2...

Kali ni saya nk citer pasal ubat utk puyuh/unggas2 yg seangkatan dengannya...ade 2 jenis ubat/ antibiotik yg saya gunakan baru2 nih... pertama ialah AntiCRD...ubat ni sebenarnya sesuai utk masalah2 berkaitan paru2 atau pernafasan...cthnya...selsema, demam.tetapi ianya juga boleh digunakan utk sakit mata. saya dh cuba utk puyuh saya dan ianya mmg berkesan...

Yang kedua, Neomycin Sulphate...yg ini pula lebih kepada utk merawat masalah usus.. cthnya penyakit seperti cirit birit dan berak kapur...saya perasan ade beberapa ekor puyuh saya yg mengalami masalah berak kapur nih...selain itu ,dlm seminggu nih mmg agak bnyk puyuh yg mati. boleh dikatakan satu hari, seekor...yg ini saya kurang pasti ape penyakitnya....

Apepun saya dah cuba bagi ubat ni...jadi harap2nya lepas ni masalah ni dpt diatasi..Oleh kerana ubat yg saya beli ni bnyk lebih...kalo ade kawan2 yg menghadapi masalah yg sama, saya boleh jualkan mungkin separuh daripada bekalan saya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails